یادگیری زبان انگلیسی در خانه 1

بچه ها جونم سلام.

 

دلم میخواست یه کم میتونستم این پست رو پربار تر و تخصصی تر بنویسم اما انقدر این روزها چندین نفر مساله شون همین بود و من گفتم میخوام یه پست بذارم درباره اش فعلا تصمیم گرفتم حداقل چیزهایی که برای گفتن دارم رو بیام بگم براتون.

 

بچه ها من زبان رو از وقتی راهنمایی بودم شروع کردم با کتاب های کودکانه ی Lets Go

البته کلاس میرفتم .

هر کی منو میشناسه تو این چند سال میدونه زبان همیشه یکی از چیزهایی بوده که من عاشقشون بودم و البته این مشخص نبود تا اینکه اواخر سوم راهنمایی یه استاد بزرگسال زبان رو تو خونه ی یکی از دوستام دیدم و شروع کرد با من انگلیسی حرف زدن و من هم در کمال آرامش جواب هاشو در حد توانم میدادم و بسیار ایشون خوششون اومد و گفت شما میتونی بیای تو کلاس بزگسال شرکت کنی و lets go دیگه برات چیزی نداره.

منم رفتم تعیین سطح و یه ترم با همون استاد دوره ی بزرگسال رو گذروندم و با نمره ی اول  تو کلاس و موسسات شکوه درخشان منطقه ی خودم اون ترم رو تمام کردم.البته درواقع من واقعا هیچوقت اون روزها رو نگذروندم.همیشه حس و حال اون موقع با منه.هر وقت دارم زبان میخونم به یادشم.به لطف اون استاد من عشق به زبان رو تو خودم کشف کردم.با مهارت تدریس و سبک تکلیف دهی اون استاد تونستم خوب حرف بزنم و خوب بنویسم و همیشه میگم من هر چی از زبان دارم از همون یه ترم کوتاه دارم.

 

بعدش گیر مادرم افتادم که آره زبان برا چیته تو همون مدرسه تو برو و فلان!!!

 

یه مینای دلشکسته بودم اون روزها از این ظلم مامان و اون موقع بود که تصمیم گرفتم خودم تو خونه بخونم.خوب اون وقت ها امکانات امروز نبود.کل چیزی که داشتم کتاب های مجموعه پرورش فکری کودک و نوجوان بود همراه با نوار کاست از دروس و تلفظ لغاتش.توی خونه چهار تا کتابش رو تمام کردم و میتونستم روان و راحت مکالمه هاشونو بخونم و درک کنم.وتمرین هاشو انجام بدم. (کلا اون برهه از زندگیم یه اراده ی پولادینی با من بود که تو دوره های بعدی زندگیم گم شد!)

خلاصه که با همین فرمون و کتابهای این و اون و کج دار و مریز همیشه یه قسمتی از من به زبان وصل بود تاااااا چند سال قبل بارداری ام که تصمیم گرفتم دوباره برم کلاس و تا ته اش برم.یه ترم رفتم کیش و یه ترمم رفتم خانه ی زبان و از هیچ کدومشون راضی نبودم تا سفیر سر راهم سبز شد.

نکته ام اینجاست که وقتی تعیین سطح دادم  اونچه برام تشخیص دادن کاملا راضی کننده بود برام.تو یه سطح متوسط رو به خوب بودم و این همش از اون خودآموزی های زبانم بود که تونستم بشینم تو دفتر مدیر و باهاش مکالمه کنم... (البته اعتماد به نفسم از همون کلاسم با اون آقا اومده بود)

 

دیگه سرتونو درد نیارم اونجا با تمام قوا چسبیدم به زبان و تا آخرین روزهای بارداریمم میرفتم.همیشه هم میگفتم من آخر تو راه پله ی سفیر زایمان میکنم :)

و این جوری شد که مدرک عمومی زبانم رو با معدل 96 از 100 گرفتم :) (تا آخر دوره ی Upper intermediate) و دیگه دوره های پیشرفته رو نرفتم تا فرصتی پیش بیاد بعد کمی بزرگ شدن جوجه برم که دیگه نشد دیگه...

 

حالا اگه شما دوست دارید تو خونه زبان بخونید چند تا چیز بهتون بگم.

یکی اینکه من فکر میکنم تنها و تنها چیزی که اول از همه برای یاد گیری زبان تو خونه لازمه عشقه!

اگه عاشقش نباشید

1.وقتتونو هدر میدید

2.هر چی یاد بگیرید کوتاه مدت میشه و میپره میره

اگه دوستش داشته باشید براش حتما یه وقت خالی پیدا میکنید و متعهد میمونید به سیستمی که برای یادگیری انتخاب کردید.

اگه نیستید راحتتون کنم پاشید برید یه کلاس زبان ثبت نام کنید چون تا زور بالا سرتون نباشه نخواهید خوند.

 

خوب بریم سر اصل مطلب :)

 

اول اینکه یه سایت هست که ایشون باشه : سایت لینگمی  

میتونید واردش بشید و مفت و مجانی تست بزنید برای تعیین سطح زبانتون.این اولین کارتونه.چون باید منابع مناسب سطحتونو بخونید دیگه.تعیین که کردید میتونید ببینید بهترین کتابای بازار چیان؟ کتاب سطح خودتون با کتاب تمرینش رو بخرید.سی دی هم داره.من اگه قرار باشه باز کتاب بخرم english result میخرم.و در کنارش کتاب Oxford Word Skills.  با هر سیستمی که قراره پیش برید میتونید اینا رو هم داشته باشید دیگه.بستگی به ولعتون برای یاد گیری داره.

بعد کلا این سایته خوبه.و یکی از کسایی که اداره اش میکنه این خانمه: https://www.instagram.com/yasi.esl/  توی اینستاگرام دنبالش کنید و با آموزشهای رایگان اینستاش همراه بشید و خبرهایی که تو سایتش میشه رو از اینستا پیگیر باشید. یه وقتایی یه تخفیفی میخوره به یه دوره ای و فلان.من دو تا دوره ازش خریدم و وقتی شروعشون کنم از کیفیتش میگم براتون. هرچند که یاسی تو اینستا خیلی خوب تدریس میکنه حتما سایتش هم خوبه.

 

دومین منبع یلداست! یلدا تو تهران یکی از معلم های سفیر بود وقتی من شناختمش.نمیدونم الانم هست یا نه ولی تدریسش عالیه.

این پیج اینستاگرامشه : https://www.instagram.com/yenglishtube/

و این وبسایتشه: https://www.yenglishtube.com/

 

یلدا تو زبان همه چی تمومه البته من خودش و شخصیتش وسبک زندگیش و دلنوشته هاش رو هم عاشقم.


منبع سوم یه نرم افزاره. کلیک کنید

اینو یکی از دوستان سیاوش معرفی کرده بود.من رفتم نظراتشو خوندم.اگه واقعا همون باشه که میگن خیلی خفنه.مردم نوشته بودن رسما کلاس زبان در خانه است و فرق نمیکنه شما میخوای برای تافل آماده شی یا صفره .برای تمام سطوح آموزش صفر تا صد داره.

الان من خریدمش و بیچاره تو کمد منتظره من بازش کنم و رو لپ تاپ نصبش کنم.تو پست بعدی که از تجربه های زبان آموزی تو خونه در حال حاضرم خواهم گفت از این نرم افزار دوباره حرف میزنم براتون.


آقا هرکی میخواد واقعا شروع کنه همینا براش کاملا کفایت میکنه.

 

اما میخوام یه چیزای تکمیلی و پیشنهادی هم بگم.اول یه دیکشنری.دیکشنری باید خوب باشه و اگه یه کوچولو دست و پا شکسته هم زبان میدونید از دیکشنری های انگلیسی به انگلیسی استفاده کنید.خیلی مهمه ها.یعنی اگه زبانتون کلا خوبه میخواید بهترشم کنید که دیکشنری انگلیسی به فارسی دیگه رسما جنایت محسوب میشه :) 

پیشنهاد دیکشنری: لانگمن  /   آکسفورد

برای کسایی هم که هنوز احتیاج به فارسی دارن اپلیکیشن تحلیلگران. فکر کنم تو گوگل پلی هست.

نکته ی مهم برای استفاده بهتر از دیکشنری دونستن علایم فونوتیکه.

من اینها رو از دبیرستانم چون جون میدادم برای زبان بلدم و همیشه خوشحالم که بلدمشون.شما هم تو نت سرچ کنید یاد بگیرید.

علایم فونوتیک اونه که جلو یه واژه ای تو دیکشنری نحوه ی تلفظش رو با علایم مخصوص نشون میده و برای یه خودآموز زبان خیلی مهمه.ممکنه یه واژه ای یه جا ببینید.تو دیکشنری هم بزنید معنیشو ببینید.اما اگه نتونید به زبون بیاریدش یا اگه اشتباه متوجه اش بشید چه فایده ای داشته اون چک کردن معنی؟ هیچ!

 

برای گرامر هم کتابهای Grammer in use خوبن . یادتون باشه که باید متناسب با سطحتون بخریدشون.

ونکته ای که لازمه بگم بچه ها همیشه وقتی میخواید گرامر بخونید باید موضوعش مشخص باشه.یعنی نمیشه کتاب گرامر رو بردارید از اولش درس اولش شروع کنید خوندن. باید ببینید تو درسی که مثلا تو کتابی دیدید مساله ی گرامریش چی بوده برید مشخصا دنبال همون بگردید.

یه منبع دیگه برای گرامر هست.اینو من عاشقشم.باید با ف*یلتر شکن بازش کنید.معلم های واقعا انگلیسی زبان توش آموزش میدن و برای من که اینطوره یه مساله ی گرامری رو هزار تا معلم شاید برام بگن صد تا تمرین ازش حل کنم تو ده تا کتاب بخونم باز نفهمم اما وقتی تو این سایت تدریس معلمهای اونوری رو که دارن زبان مادریشونو آموزش میدن میبینم میره توی رگ و خونم لامصب....  این سایت   این آدرسو هزار جا کپی کنید. هرکی در طول یادگیریش از این استفاده نکنه از ما نیست :)

 

 

دیگه جانم براتون بگه از انتخاب یه ترانه سرچ کردن لیریکش از اینترنت و حفظ کردنش و هزار بار خوندنش غافل نشید که عالیه.

از فیلم دیدن غافل نشید که بینظیره.

میتونید داستانهای کوتاه صوتی دانلود بکنید یا پادکست های ساده ی انگلیسی و با هدفون گوشهاتونو با زبان آشنا کنید و روی مهارت شنواییتون کار کنید.اینو نمیتونید پشت گوش بندازید ها.الان شوهر من بعد این همه مدت تو کشور انگلیس میگه من تمام پیامهایی که برام میاد از وکیل از انواع ادارات و هر چی میتونم بخونم.میتونم با دیگران حرف بزنم و گلیممو از آب بکشم.کلی کلمه و جمله بلدم و همه چی خوب پیش میره تا اینکه یه انگلیسی زبان میخواد با من حرف بزنه و من هیچی هیچی نمیفهمم :/

در این راستا یه کتاب خوبی هم هست به اسم Test your listening

 

کتاب آخری هم که میخوام معرفی کنم ایشونه : STREET TALK  استریت تاک!

برای کسایی که زبانشون خوبه به شدت پیشنهاد میشه.این کتاب دیگه مرزهای گفتگوی رسمی رو درنوردیده و بهتون گفتگوی خیابانی (محاوره) یاد میده.

یعنی شما برای صد درصد فهمیدن یه فیلم انگلیسی زبان هیچوقت نمیتونید به کلاس زبان اکتفا کنید.غیر اون این کتاب یادتون میده چجوری کلمات رو تو یه جمله پیوسته ادا کنید.

آهان اینم بگم که سعی کنید هر روز به زبان وصل باشید.اگه هر روز وقت ندارید پای دفتر و کتاب و سایت باشید بالاخره با یکی از هزار تا راهی که وجود داره خودتونو متصل نگه دارید.در حد سوادتون تو یه دفتر روزانه نویسی کنید.چیزایی که یاد گرفتید حتی ذهنی مرور کنید. ترانه گوش بدید.با خودتون حرف بزنید موقع حمام ظرف شستن یا هر کاری... 

حرف آخرمم اینه که هیچوقت نرید سراغ کلمه یاد گرفتن.شما هزارتا کلمه بلد باشید نتونید جمله بسازید باهاش فایده نداره.همیشه کلمات رو در عبارت یاد بگیرید.

 

 

کلی امیدوارم این پست به همه کسایی که میخوان خودآموز طور برن سراغ زبان کمک کنه.و از اونجا که خیلی تعداد زیادی ممکنه نتونن به این پست دسترسی داشته باشن خواهش میکنم ازتون که لینک این پست رو تو وبلاگهاتون و کانال هاتون بگذارید تا تعداد بیشتری بلکه بتونن ازش استفاده کنن.

اول پست گفتم تخصصی و خوب نیست این پست اما الان که نوشتمش به نظرم خیلی خوب شد بچه ها و خیلی خوشحالم :)

من سعی میکنم این پست ادامه دار باشه و تو پستهای بعد از راهی که خودم باهاش میخوام شروع کنم بگم براتون.

فعلا

 

۰۹ فروردين ۰۰:۴۶ ‍‍‍‍‍‍ :)

خیلی مرسی :*

خواهش میشه :)

۰۹ فروردين ۰۱:۱۱ نرگس بیانستان

مینای قشنگم :)

(آیکون چپ چپ نگاه کردن)

دلم یه پست جیک جیکانه میخواست🙍

:)

اونم میذارم 💋

۰۹ فروردين ۱۲:۳۶ لیانا وزیری

یلدا عالیه.من چند ماهه دارم با دوره های مبتدیش هر روز نیم ساعت زبان میخونم.خیلی خوبه.قیمت دوره هاش هم خیلی مناسبه.چند روز اول بعد از انتشار هر دوره هم یه تخفیف خوبی میذارن.

بفرمایید شاهد از غیب رسید ❤

مرسی جانم که گفتی

۰۹ فروردين ۱۲:۳۸ لیانا وزیری

همیشه هم آرزوم اینه که کاش برای زبانهای دیگه هم،یکی مثل یلدا بود که با این شیوه زبان رو آموزش میداد.مثلا من عاشق زبان عربی ام،یا فرانسه...

آی گفتی...

منم دوست داشتم .کلا زبان یاد گرفتن رو خیلی دوست دارم ولی اگه میشد دوست داشتم استانبولی،ایتالیایی و فرانسه یاد بگیرم.

۰۹ فروردين ۱۲:۵۶ اون روی سگ من نوستالژیک ...

دمت گرم مینا یعنی خیلی عالی بود از عالی هم بهتر، خیلی از سردرگمی ها و سرچهامو کم کردی مررررررررسی رفیق:******** همیشه سبز باشی

جیگرتوووو. خیلی موفق باشی عزیزم

۰۹ فروردين ۱۴:۲۴ نرگس بیانستان

چشمات چپ میشخ ها 😂😂

:)) 

ا .چه عاااالی.من فقط فیلم میبینم و آهنگ با زیرنویس که اونم تا نبینم و نشنوم یادم میره .

مرسی از همه ش اسکریت گرفتم ببینم میتونم بخونم یانه.

چه حیف مامانت این کارو کرد و نذاشت.من یه سری دو ترم رفتم .دبیرستان بودم.بعد رفتم پول باقی ترم رو پس گرفتم باهاش مانتو خریدم 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️همینقدر تباه بودم واقعا

مینا جونم .کج دار و مریز 💋💋💋💋

قربانت. امیدوارم استفاده کنی


مانتو 😁😁😁😁 

عه اره میدونم کج دار و مریزه،چم بوده اشتباه نوشتم🙈😁
بهرام که گور میگرفتی همه عمر و این حرفا😂
مرسی گفتی جونم

سلام.سال نو مبارک.

من کانال اموزش زبان نصرت رو دارم.الان بنظرم برای من که همون زبان دبیرستان رو هم یادم رفته خوبه.ضمن اینکه رایگانه.البته من فقط چهار درسشو گوش دادم.نود روزه هست و بقول خودش بعد از دوره سطح زبان اموز از متوسط به بالا میشه.

 

بعد از این دوره تصمیم دارم برم برای تعیین سطح و هزینه کردالبته سایت ایمان مافی رو یکی دونفر که مهاجرت کرده بودند گغتند خوبه ولی منکه دیدم دوره های مبتدیش حدود شونزده تا دوره و همشون دویست تومنی و از دوره چهارده به بعدد سیصد تومن بنظرم بود هر دوره ای....یلدا رو هم نمیشناسم که بتونم مقایسه کنم.بعد از نصرت احتمالا یکی از این دوره های انلاین رو انتخاب میکنم

سلام جانم عید شمام مبارک


منم یه بیست روزی با دکتر نصرت پیش رفتم.
برای الان دوستش ندارم.ضمن اینکه من خودم دوست دارم اگه یه چیزی یاد میگیرم کامل یاد بگیرم. یعنی مثلا دو صفحه بخونم کلمه به کلمه،تا اینکه پنجاه صفحه بخونم سر سری. 
دکتر نصرت هم خوب باهاش فقط جمله ها رو حفظ میکنی. اصلا شاید بتونی حرف بزنی اما باقی مهارتا رو یاد آدم نمیده

امیدوارم از هر جا اقدام میکنی برای آموختن،خیلی موفق باشی تو این راه

عاقا جدای ازین حرفا تو واسه تبلیغ کردن خیلی خوبیا 

تو زندگی قبلیت پیام بازرگانی بودی؟ 

😂😂😂 دیووونه


انقدر بازاریابی دوست دارم اتفاقا

ممنونتم.

خیلی مفید بود برام.

سپاس

خواهش میکنم جانم :)

سلام میناجونم عیدت مبارک چه پستت عالی بود  من که خیلی دوس دارم زبان بخونم و یادبگیرم  ممنون به خاطر راهکارهایی که دادی

سلام عزیز دلم. عید شمام مبارک.

خواهش میکنم جانم.موفق باشی

این چیزهایی که نصرت میگه همون زبان دبیرستانه..خیلی لازم نیست همه رو بگه.یه چی میگه یه چیز ادم خودش یادش میاد..

شاید اشتباه میکنم و نصرت مناسب نیست.

ببنظرت بخوام جایگزین کنم چه چیزی رو به جاش بذارم.

بنظرم از صفر صفر با یکی از همین سایت های خوب شروع کن.


خوش به حالتون شما خانم ها حوصله خوبی دارید ، متن های بلندی که خودش اندازه یه قصه است .

:)

سلام مینای عزیزم

 

ان شاالله سال نو بر وفق مرادت پیش بره عزیزم.

یه تشکر ویژه بابت این همه راهنمایی برای یادگیری زبان.

مطمئنم دریچه جدیدی به روی علاقمندای به زبان باز کردی.

خواهشا این پستتون یه وقت حذف نکنی. 

 

آرزویم این است

آنقدر سیر

بخندی که 

ندانی غم چیست... ❤

سلام مارال عزیزم.

خوبی؟ کلی دلم برات تنگ شده هااا

برای تو هم همینطور باشه الهی

عزیزم چه خوب. خواهش میکنم... چشم

جااااان به این چند خطای پایین کامنتات مهربون 🍃

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
سلام!
به وب من خوش آمدی.
مشخصات منو میتونی از قسمت *بلاگر شناسی* بخونی.
اگر که خاموش همراه منی خواهشا موقع پستهای رمز دار روشن نشو!
اگر وب داری و کامنت میذاری خواهشا آدرس بذار شاید لازم شد :)

دوست خوبم!
اینجا یه رسانه ی مجازیه اما یادت نره ما آدم های واقعی هستیم..
از شکستن دل همدیگه با حرفای نامناسب پرهیز کنیم.
هدف از ایجاد این وب صرفا ثبت دلنوشته های من و گهگاهی نوازش طبع لطیف شما با شعره.
تمام نیکی ها و بهترین های دنیا از آنِ شما و سرِ راهِ شما باشه.
ان شاء الله.
آرشیو مطالب
شهریور ۱۴۰۱ ( ۱ )
مرداد ۱۴۰۱ ( ۲ )
تیر ۱۴۰۱ ( ۱ )
خرداد ۱۴۰۱ ( ۲ )
ارديبهشت ۱۴۰۱ ( ۲ )
فروردين ۱۴۰۱ ( ۳ )
بهمن ۱۴۰۰ ( ۳ )
دی ۱۴۰۰ ( ۲ )
آذر ۱۴۰۰ ( ۲ )
آبان ۱۴۰۰ ( ۲ )
مهر ۱۴۰۰ ( ۲ )
شهریور ۱۴۰۰ ( ۳ )
مرداد ۱۴۰۰ ( ۲ )
تیر ۱۴۰۰ ( ۳ )
خرداد ۱۴۰۰ ( ۴ )
ارديبهشت ۱۴۰۰ ( ۴ )
فروردين ۱۴۰۰ ( ۲ )
اسفند ۱۳۹۹ ( ۵ )
بهمن ۱۳۹۹ ( ۶ )
دی ۱۳۹۹ ( ۱۱ )
آذر ۱۳۹۹ ( ۸ )
آبان ۱۳۹۹ ( ۴ )
مهر ۱۳۹۹ ( ۶ )
شهریور ۱۳۹۹ ( ۶ )
مرداد ۱۳۹۹ ( ۲ )
تیر ۱۳۹۹ ( ۵ )
خرداد ۱۳۹۹ ( ۳ )
ارديبهشت ۱۳۹۹ ( ۵ )
فروردين ۱۳۹۹ ( ۴ )
اسفند ۱۳۹۸ ( ۴ )
بهمن ۱۳۹۸ ( ۴ )
دی ۱۳۹۸ ( ۴ )
آذر ۱۳۹۸ ( ۴ )
آبان ۱۳۹۸ ( ۴ )
مهر ۱۳۹۸ ( ۴ )
شهریور ۱۳۹۸ ( ۶ )
مرداد ۱۳۹۸ ( ۴ )
تیر ۱۳۹۸ ( ۴ )
خرداد ۱۳۹۸ ( ۴ )
ارديبهشت ۱۳۹۸ ( ۲ )
فروردين ۱۳۹۸ ( ۳ )
اسفند ۱۳۹۷ ( ۳ )
بهمن ۱۳۹۷ ( ۸ )
دی ۱۳۹۷ ( ۵ )
آذر ۱۳۹۷ ( ۶ )
آبان ۱۳۹۷ ( ۴ )
مهر ۱۳۹۷ ( ۴ )
شهریور ۱۳۹۷ ( ۴ )
مرداد ۱۳۹۷ ( ۸ )
تیر ۱۳۹۷ ( ۵ )
خرداد ۱۳۹۷ ( ۸ )
ارديبهشت ۱۳۹۷ ( ۹ )
فروردين ۱۳۹۷ ( ۶ )
اسفند ۱۳۹۶ ( ۸ )
بهمن ۱۳۹۶ ( ۴ )
دی ۱۳۹۶ ( ۹ )
آذر ۱۳۹۶ ( ۲ )
شهریور ۱۳۹۶ ( ۲ )
مرداد ۱۳۹۶ ( ۲ )
تیر ۱۳۹۶ ( ۱ )
خرداد ۱۳۹۶ ( ۱ )
ارديبهشت ۱۳۹۶ ( ۲ )
فروردين ۱۳۹۶ ( ۸ )
اسفند ۱۳۹۵ ( ۸ )
بهمن ۱۳۹۵ ( ۸ )
دی ۱۳۹۵ ( ۶ )
آذر ۱۳۹۵ ( ۶ )
آبان ۱۳۹۵ ( ۹ )
مهر ۱۳۹۵ ( ۶ )
شهریور ۱۳۹۵ ( ۱۳ )
مرداد ۱۳۹۵ ( ۶ )
تیر ۱۳۹۵ ( ۱۶ )
خرداد ۱۳۹۵ ( ۱۸ )
ارديبهشت ۱۳۹۵ ( ۱۶ )
فروردين ۱۳۹۵ ( ۱۲ )
اسفند ۱۳۹۴ ( ۱۵ )
موضوعات
روزنوشت (۲۱۶)
شعر نوشت (۵)
پخت و پز نوشت (۴)
عکس (۱۰)
مناسبت نوشت (۵)
زبان در خانه (۱)
پیوندهای روزانه
اجاره مبله در تهران
گرسنه ها بخوانند :)
مامان-بابا ها بخوانند 2 :)
مامان-بابا ها بخوانند 1 :)
همه ی خانم ها بخوانند :)
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان